Aktualności
Pracujemy na rondzie Tybetu i ulicy Ordona
Jeszcze w tym roku zakończy się budowa linii tramwajowej na Kasprzaka. Większość torów na nowej trasie jest już gotowa. Wykorzystujemy wakacje do prac na skrzyżowaniu z aleją Prymasa Tysiąclecia. W tym czasie na rondzie Tybetu łączone będą już ułożone odcinki torowiska. Początek zmian w ruchu w sobotę, 8 lipca, około godziny 22:00.
Wykonawca prac – firma Strabag – już zamontował szyny na ulicy Kasprzaka od ul. Karolkowej do Ordona. Tory są także na Wolskiej między Ordona a Redutową. To oznacza, że gotowych jest już niemal 70 procent całej długości torowisk – około 2 km z ponad 3 km zaplanowanych do zbudowania. Teraz trzeba połączyć ze sobą dwa, biegnące przez rondo Tybetu, odcinki szyn na Kasprzaka. Prace w tak newralgicznym miejscu zostały zaplanowane na wakacje, kiedy ruch na ulicach jest mniejszy.
Prace na rondzie Tybetu
Plac budowy zajmie środek skrzyżowania i jezdnie alei Prymasa Tysiąclecia pod wiaduktami. Kierowcy podróżujący od Alej Jerozolimskich lub Wolskiej nie przejadą przez rondo prosto i nie skręcą w lewo. Ruch na wprost cały czas będzie możliwy po wiaduktach, nad skrzyżowaniem. Uruchomione zostaną objazdy.
Od 8 lipca – jadący od Alej Jerozolimskich – skręcą w Kasprzaka, a następnie zawrócą na skrzyżowaniu z Bema. Przed Kasprzaka będą mieli dwa pasy do skrętu w prawo, a u zbiegu z Bema będą trzy pasy – jeden do skrętu w lewo, jeden do jazdy prosto i jeden do jady prosto lub w prawo. Także od strony Wolskiej trzeba będzie skręcić w Kasprzaka, żeby zawrócić na tymczasowej „zawrotce” wybudowanej na wysokości ulicy Grabowskiej.
Objazdem na aleję Prymasa Tysiąclecia
Z ulicy Kasprzaka nie będzie skrętu w lewo w aleję Prymasa Tysiąclecia. Jadący z Bemowa zawrócą przy Bema i drugą jezdnią Kasprzaka dojadą do alei Prymasa Tysiąclecia, żeby tu skręcić w prawo. Taka możliwość zostanie wprowadzona dodatkowo ze środkowego pasa. Podobna zasada będzie obowiązywała podróżujących z centrum. Oni zawrócą przy Grabowskiej.
Dla jadących od strony Śródmieścia wprowadzony zostanie zakaz skrętu w lewo – w Bema w kierunku Prądzyńskiego. Objazd do tej ulicy będzie prowadził Krzyżanowskiego i Brylowską.
Piesi przez środek
Zamknięte zostaną zebry przez ulicę Kasprzaka po obu stronach skrzyżowania. Tymczasowe przejście zostanie wytyczone przez wyspę na rondzie. Nieco dalej przesunięte będzie przejście dla pieszych przez aleję Prymasa Tysiąclecia po południowej stronie skrzyżowania. Zamknięty zostanie także fragment drogi dla rowerów. Obok urządzony zostanie ciąg pieszo-rowerowy.
Zmiany także przy Ordona
Przywrócony zostanie ruch na całej szerokości ulicy Ordona pomiędzy Wolską a Kasprzaka. Będzie można tu pojechać zarówno od strony Jana Kazimierza, jak i z Elekcyjnej.
Jezdnia ulicy Kasprzaka w stronę Bemowa pozostanie zamknięta – na odcinku od Ordona do Wolskiej. Samochody już tu nie wrócą – tramwajarze budują w miejscu dawnej jezdni torowisko. Na wcześniejszym fragmencie ulicy Kasprzaka, od Grabowskiej do Ordona, dostępne będą dwa pasy ruchu. Na skrzyżowaniu z Ordona kierowcy będą musieli z nich skręcić w prawo lub w lewo.
W wakacje wyłączone z ruchu zostaną także dwa pasy jezdni ulicy Kasprzaka w kierunku centrum – na krótkim odcinku przed skrzyżowaniem z Ordona.
Autobusy zmieniają trasy
Autobusy linii 105, w kierunku ronda Daszyńskiego, wrócą na swoje trasy podstawowe; natomiast w kierunku pętli Os. Górczewska pojadą ulicami Wolską i Ordona. Z kolei linia 184 będzie już kursować trasą podstawową na trasy podstawowe w obu kierunkach.
Autobusy linii 414 w obydwu kierunkach przez rondo Tybetu będą przejeżdżały po wiaduktach, dlatego nie zatrzymają na przystankach PKP Wola (Kasprzaka) 05 i 06. Zawieszone będą przystanki PKP Wola (Kasprzaka) 01 i 02. Zamiast nich zostaną uruchomione przystanki tymczasowe dla linii 105, 178 i 255: PKP Wola (Kasprzaka) 51 na ulicy Kasprzaka w kierunku Płockiej, za skrzyżowaniem z Bema oraz PKP Wola (Kasprzaka) 52, na Kasprzaka w kierunku alei Prymasa Tysiąclecia przed skrzyżowaniem z Bema. Autobusy linii 184 i 167 będą się zatrzymywały na przystanku Ordona 02 a 414 na przystankach Parafialna.
Tramwaj na Kasprzaka – co to za inwestycja?
Nowa trasa tramwajowa zapewni szybki dojazd do dwóch stacji metra – Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ. Podróż potrwa zaledwie kilka minut. Na otwarcie tramwaju na Kasprzaka czekają mieszkańcy szybko rozbudowujących się osiedli na Odolanach i okolic ulicy Jana Kazimierza. Ale skorzystają nie tylko mieszkańcy Woli. Tramwaj dowiezie pasażerów m.in. do przystanku kolejowego Warszawa Wola i krótszą trasą dotrze także na Bemowo. Długość nowo budowanych i modernizowanych torów przekracza 3 km. Powstaną także cztery nowe przystanki.
Więcej zieleni
W ramach inwestycji tramwajarze zasadzą aż 94 nowe drzewa. Będą także krzewy, trawy ozdobne i byliny przy peronach tramwajowych i skrzyżowaniach, w pasach między jezdniami oraz wzdłuż Wolskiej. Drzewa zaprojektowano jako uzupełnienie szpalerów wzdłuż Wolskiej i Kasprzaka, a także w obrębie inwestycji. Tory na Kasprzaka zostaną obsadzone rozchodnikiem. Na skraju torowiska i parku Powstańców Warszawy będzie podwójny, a miejscami nawet potrójny szpaler drzew.
Koszty i terminy
Przewidujemy zakończenie robót budowlanych na koniec 2023 roku. Prace idą sprawnie, są zaawansowane niemal w 70 procentach. Realizacją inwestycji zajmuje się firma Strabag – za kwotę 205,4 mln zł. Projekt jest współfinansowany przez UE w wysokości 156 mln złotych.
informacje o inwestycji
2,3 km
nowych
torów
1,2 km
zmodernizowanych
torów
6
nowych
peronów
4
zmodernizowane
perony
196 mln zł
szacunkowa wartość zamówienia
20 miesięcy
czas robót
budowlanych